fredag, juni 23, 2006

Azorene - England

Vi kastet loss ifra Azorene lørdag 10 juni i 10 tiden om morgenen. En front hadde passert og det var sluttet og regne og solen skinnte. Eneste ulempen var at det blåste nordlig. Det var lovet at denne vinden skulle dreie vestover etterhvert så vi startet med å kjøre motor mot vinden rett nordover. Etterhvert dreide vinden og seil ble heist.

Vi hadde daglig kontakt med Vanvara og Fatuhiva via ssb radioen, de var enda mer utålmodig en oss og hadde startet dagen før og var derfor litt foran oss.

Det fortsatt med nordvestlig vind noen dager før den dreide mer og mer nord og tilslutt nordøst. For å ikke havne inn på portugalkysten måtte vi motorseile nordvestover med kurs mot grønland istedet.
Ett helt døgn seilte vi med kurs mot grønland før vi kom igjennom høytrykksryggen og fikk svak vind ifra sørvest og kunne sette kursen mer mot målet.

På turen så vi masser av hvite baller som lå i vannet som hadde noen vekster som vokste ut av dem. Vi ble etterhvert så nysgjerrige på dem at vi måtte fange en av dem for nærmere undersøkelser.

Kan ikke si vi ble så mye klokere av det men det kan se ut som den fanger plankton eller småkryp med noen fangarmer som den vifter med på enden av hver av stilkene...

Den svake vinden gjorde at det ble mye motor på denne delen av overfarten. Fatuhiva kunne rapportere om sjøvannsfilter helt fullt av maneter så det var på tide med en sjekk av motor og filter.

Det var ikke kommet noen maneter inn i vårt filter så etter å ha fyllt på litt olje var det det bare å slenge igjen motorlokket å fortsette uten bekymringer.

Vi så ikke så mye liv i havet som jeg hadde håpet på forhånd. Noen hval ble observert ett stykke unna, noen mindre hval som surfet ned bølgene bak oss og en del delfiner. Utenom det så vi en skilpadde som lå å duppet. Ved første øyekast så den død ut og skjellru'en som vokste på bakparten av skjellet så ut til å bekrefte dette, men når vi nærmet oss den våknet den til live og forsvant i dypet.

Jeg prøver også å fiske innimellom når forholdene tilsier det. Jeg har omtrent dratt dette fiskesnøre etter båten siden karibien uten ett eneste napp og på Azorene kjøpte jeg en ny krok for å bøte på dette skittfiske. Selgeren kunne garantere meg fisk på denne kroken! og fisk ble det.

Ikke noe man akkurt blir mett av. Fatter ikke hvordan de i det hele tatt har klart å hekte seg på denne kroken. Disse fiskene burde jo vært redd for å blitt spist av kroken min hvis de trodde det var en ekte fisk...
Dette ble også de eneste fiskene vi fikk. Må jo være første gang i historien at noen fisker tvers over hele atlanteren uten å få en eneste ordentlig fisk!

Det var betydelig flere skip å se etterhvert som vi nærmet oss England. Så det gjaldt å holde utkikk innimellom så vi ikke ble kjørt ned. Noen dager var det så dårlig sikt at radaren kom til nytte igjen etter mange måneders hvile.

Vi begynnte å nærme oss england og værmeldingen lovet endring.

Etter at vi ankomm Azorene var det allerede blitt ganske kaldt men det stoppet ikke der. Temperaturen gikk jevnt å trutt nedover ettersom vi gikk nordover og det ble etterhvert riktig så ubehagelig om natten.

Sol og fint vær ble også byttet ut med regn og vind og de siste dagene mot England var sure og kalde.

Ordentlig drittvær var også på vei mot oss men hvis vi klarte å holde rundt 6 knop i snitt mot Englang de siste dagene ville vi klare å komme inn før uværet. vi Seilte det vi kunne i variable vindforhold med allt fra 10 til 30 knops vind, men alltid bakfra.

Vi rakk det akkurat. vi suste inn i den egelske kanal med over 8 knop over bakken, noe som inkluderte en hyggelig medstrøm.

Når vi rundet lizzard point som ga oss ly for bølgene var allerde vinden oppe i 25 knop og økende, men da var vi så og si inne og kunne etter en halvtime fortøye fornøyd til bryggen i Falmouth 10 dager etter vi forlot Azorene. Ingen skader på båten eller varige mén på denne siste havseilasen. Nå er det bare sjøer igjen å krysse og etter dette året ser vi ikke med særlig stor bekymring på det.

Planen vår videre er å daghoppe langs sørkysten av England før vi krysser kanalen og går over til Nederland hvor vi skal på en liten kanalferie tenkte vi. Etter kanalene setter vi kursen mot Kilsund og deretter Oslo. Så får vi håpe vi finner ett sted å legge båten når vi kommer frem...