lørdag, april 01, 2006

Etter Karneval

Etter at Alex og Ine lot oss være i fred :-) og reise hjem reiste vi opp til Martinique for å treffe noen kjente seilervenner og for å pusse litt på båten før vi begynner turen hjemover.

Pelikaner er fine:

Sonja på stranden med tunge skyer i horisonten

Grilling på stranden på Martinique hvor Sonja er dagens trubadur med Ohmpe boken som inspirasjonskilde:

Som dere kan se på bildet under er det stort behov for elektrikere her på øyene, vet ikke om behovet for datanerder er like stort men denne ussen av ledninger kan ligne mye på ett program vi kan lage i java eller .net hvis noen vil.

Vi er også så heldige at Hans Gunnar (broren til Sonja) skal være med på turen ifra Bermuda til Azorene i midten av mai. Dette ser vi virkelig frem til, nå skal vi overalate roret til Hans Gunnar på kvelden og etter en god natts søvn kan vi sjekke at han fremdeles har kontroll. Vi hørt det er mye hvaler på dette strekket så det blir betryggende å ha Hans med.
Slik vi ser for oss å tilbringe dagene fremover:

Ellers har vi hatt noen slitsomme dager med båten på land for å få på ny bunnsmøring og div småfix. Det er faktisk mer jobb en vi trodde som vanlig og det ble tidlig opp for å sette igang før det ble for varmt, deretter lunsj med kjempegod mat og vin midt på dagen og deretter tilbake til å pusse båt til solen gikk ned.

Sonja koser seg med malekosten og bunnsmøringen som spruter i trynet når hun ruller skorgsiden:

Vi skulle gjerne ha med noen ifra Azorene til England så det er bare å gi en lyd, og er det 2 som vil og vil Sonja gladelig gi sin plass til disposisjon på dette strekket.

Her sitter vi nå og oppdaterer hjemmesiden og har koselig selskap med S/Y Sissa og besøket fra sørlandet.

Det er ikke alle som har fått med seg bloggen ifra karnevalet siden den var gjemt i en link i forrige reisebrev så her er en kopi:

Etter karnevalet var slutt, satte vi kursen mot Tobago. Pga mye motvind og mye sjø ble det nattseilas. Ine og Alex hadde møtt en norsk kar (Alvin) i innsjekkingskøen på Barbados, og både han og dama hans (Christina - også norsk) haiket med oss til Tobago.
Christina hadde fått skikkelig betennelse i foten sin etter karnevals-feiringen, og Sonja var raskt fremme med førstehjelp-sakene før vi dro:

Turen over ble ganske lang og det var en del sjø, men det gikk greit for alle utenom Alex som måtte mate fiskene...
Her er en flyvefisk som vi fant på dekk dagen etter:

Haikerne våre, Alvin og Christina:

Vi la oss på svai i Store Bay sør på Tobago.
Ine poserer på stranden på vei ut til Pigeon Point:

Alex har bestemt seg for å åpne en kokosnøtt...

...og jammen klarte han det ikke også!

Frank og Alvin lærer å vindsurfe:

Slapper av på Bago Beach Bar etter en lang dag på stranden:

Vi trodde vi skulle slappe av (trappe ned på festingen) når vi kom hit til Tobago, men det første vi oppdager er at det er en stor Wet Fete (strandparty) dagen etter vi ankommer. Så da måtte vi jo ha med oss det også... Billettene var egentlig utsolgt, men vi fant en fyr på stranda som fikset billetter til oss og Alvin som også ble med. Morsom fest, men litt lite soca-musikk og mye prat på scenen syntes vi. Men ølen var billig, og vått ble det - bokstavelig talt! Frank våknet opp dagen etter med forkjølelse...

Vi seiler videre langs vestkysten:

Ine med kompass-hette-lue:

Bading i Englishman's Bay. Ifølge Sonja og Alex (Frank var fortsatt syk) var det flott å snorkle her:

Det lekker fra impeller-huset i motoren:

Turen går videre mot Charlotteville:

Dean, en sinnsykt stein, lokal fyr, synger calypso-sanger til Sonja:

Ikke helt god den koblingen her:

En liten gutt som underholder oss med eget show på beach baren:

Etter Charlotteville reiste vi videre til Anse Bateau (Speyside Bay). Her likte vi oss ikke noe særlig, så vi ble kun en natt og dro ned igjen til Store Bay. Her ble det et par late dager, med en del regn, før Ine og Alex satte kursen hjemover mot Oslo igjen.
Reiseruten:

Filmsnutter for de ekstra nyskjerrige:
Alex åpner en kokosnøtt
Frank på seilbrett 1
Frank på seilbrett 2
Alvin på seilbrett 1
Alvin på seilbrett 2
På beach bar, Store Bay
På beach bar, Charlotteville
Frank på vannscooter

Dette var dagen for den store paraden. Vi ble kjørt fra marinaen tidlig om morgenen inn til byen. Det kostet mye (et par tusen) for å delta, så vi nøyde oss med å se på. Dessuten var det midt på dagen og fryktelig varmt, så det hadde vært fryktelig slitsomt å gå selve paraden...

Her er queen of carnival:

Alex har skadet seg litt på knærne under jouvert-festen:

Ine sammen med King of carnival (uten hele kostymet sitt):

Siste dagen på Trinidad startet tidlig om morgenen. En kompis av han som vasket og polerte båten til Sonja og Frank tok oss med på tur inn i jungelen for å se etter aper. Vi hadde nesten gitt opp å se noen da vi på vei tilbake så noen sittende i et tre. Men de hadde med seg en liten ape-unge og ville helst sitte og gjemme seg. men vi fikk et lite glimt av en som hoppet da... (det gikk så fort at vi ikke fikk bilde av det)

Alex fant en diger edderkopp:

Filmsnutter fra karnevalet:
Parade
Wining
Steelband

Gjeste-reisebrev fra Alex:
Dette er starten på selve karnevalet. Kvelden startet med det jeg trodde skulle være kåring av karnevalets king og queen, men det viste seg også å inneholde en ufattelig, uendelig, fantastisk, kjedelig kåring av beste calypso artist! Kan vel trygt si at dette ikke var vår greie! Etter calypso "showet" så kom tilslutt kåringen av king og queen. Ble ikke så mange gode bilder fra dette showet, så vi har plukket ut de beste.

King og queen kåringen var ferdig rundt midnatt. Et par timer senere startet det jeg synes har vært det artigste hittil - Jouvert (Betyr fest, morro og wining). Det går ut på å gå i tog mens man fester, danser (winer) og kaster maling på hverandre. Wining er en obskøn form for dansing som med mye hoftebevegelser. Øystein og Sonja hadde kjøpt inn kostymer før vi kom ned. Slik så vi ut når vi gikk fra båten:

Bildene fra paraden er ikke fremkalt enda (ingen som ville ha med seg digitalkamera - og det var lurt!), men de blir sikkert lagt ut senere.

Bilder fra jouvert (lagt ut 14/3-06):

Sammen med de andre norske:

Viktig å holde seg i nærheten av øl-bilen!

Øl inn og øl ut...

Seriøs wining på gang:

Karneval, Dag 1
Gjeste-reisebrev fra Ine:

Alex og jeg kom fra Norge via Barbados fredag kveld, og etter mye styr med immigration office på flyplassen kom vi oss inn i landet også. Ikke lett å slippe inn når man hverken har retur-billett fra Trinidad og heller ikke aner hvor båten vi skal bo på ligger! Frank (aka Øystein) hentet oss på flyplassen og tok oss til havna i Chaguarama rett utenfor hovedstaden Port of Spain. Stor stas å se Frank og Sonja igjen!! :)

Første dagen sløvet vi og koste oss rundt båten og i havnen. Hadde en lang lunsj og billig lunsj med øl og air condition. Det er utrolig varmt her!
Sonja og Frank har vært her noen dager og skaffet oss billetter til diverse events. Først ut er Panorama Finals, finalen i oljefat-band spilling. Vi hadde ikke billetter til stadion der de paraderte, da vi var blitt fortalt at det var mye mer moro å henge rundt i parken utenfor stadion der de varmet opp. Hele parken (Queens Park Savannah) var som en stor festival, med boder som solgte mat og billig øl (7kr) og andre souvenirer som vi ikke hadde bruk for. Sonja og jeg prøvde oss også på "Bake n Shark" (haiburger), og syns det var kjempegodt!

Her hadde de (ifølge Sonja) verdens dårligste hot dogs:

Jeg måtte selvfølgelig smiske meg til å få prøve disse oljefat-trommene. Jeg prøvde å få de til å fortelle meg hvordan en skala var bygd opp, men de skjønte hverken skalaer eller noter, så jeg ga opp...

Fryktelig slitsomt for bena våre etterhvert:

Pluteselig havnet vi midt inne i et band! Mye lyd og kult å se alt på VELDIG nært hold. Litt vel mye lyd for Sonja kanskje?

Utpå kvelden er vi rimelig slitne og okkuperer et omkledningsrom for å slappe av litt...

Sonja underholder for å sprite opp stemningen litt. Ingen lett jobb så sent på kvelden!

Turen tilbake tok uendelig lang tid (en og en halv time - mot under en halvtime som vi brukte til parken), pga to store Fetes (happenings) rett ved her vi bor. Mye som skjer her, umulig å få med seg alt!
Idag (søndag) sløver vi i skyggen og skriver blogg. Lader opp til en lang natt/dag...Fortsettelse følger...

Her er noen små videosnutter som jeg mot min vilje publiserer: