mandag, januar 09, 2006

Atlanterhavskryss (del2) og besøk i karibien

Dato:9.12 - Posisjon: Kapp Verde - Siden igår:0 nm - Igjen til Martinique:2090 nm
Avreise fra Kapp Verde. Reiste samtidig med Aurora. Det blåser 10-15 knop fra nordøst.

Her er strandgutta på kappverde som passer godt på jollen til Kjell.

Dato:10.12 - Posisjon: 16.43N 26.52W - Siden igår:110 nm - Igjen til Martinique:1980 nm
Vinden har løyet og vi har startet motoren på kvelden og kjørte hele natten. På morgenen heiste vi spinnakeren for første gang men farten er beskjedne 3 knop i kastene. Veldig varmt.
Fiskesnøret er ute men foreløpig uten hell. VHF kontakt med Aurora som har fått fisk.
Spinnakeren tvinner seg til stadighet rundt forstaget!!

Dato:11.12 - Posisjon: 16.19N 28.02W - Siden igår:67 nm - Igjen til Martinique:1913 nm
Veldig dårligt med vind, kjørte motor om natten. Vinden har dreid til vest iløpet av natten rundt 5-10 knop. Vi krysser nå med ca. 4 knop men farten mot målet er trist. Fikk en fisk som var blå og gul på halen, men den glapp når vi skulle ha den ombord i båten. Vi så en hval et par hundre meter unna!!

Dato:12.12 - Posisjon: 16.02N 29.57W - Siden igår:110 nm - Igjen til Martinique:1803 nm
Atter en dag med dårlig vind. Sonja så ett kjempestort stjerneskudd inatt(!), vi ventet bare på flodbølgen etter nedslaget :-)

Dato:13.12 - Posisjon: 15.54N 32.58W - Siden igår:116 nm - Igjen til Martinique:1687 nm
Vinden er kommet til oss, 10-15 knop fra sørøst. En flygefisk traff Sonja mens hun hadde nattevakt. Vi prøvde å sjekke inn på Southbound II uten hell igår. Forventer lite vind noen dager. Mye sjø fra uvær nordvest for oss. Vi begynner å bli lei og det er langt igjen....

Dato:14.12 - Posisjon: 15.45N 33.58W - Siden igår:115 nm - Igjen til Martinique:1572 nm
Drittseilasen fortsetter, vind i perioder i natt fra sør så vindstille. Nå er det litt vind men seilene vil ikke stå og slår i takt med bølgene. Vi drømmer om dvale-maskinen slik som de hadde i Alien filmene. Vi drømmer også om en frisk svalende bris som kan fylle seilene og kjøle kroppene. Lørdag blir det kanskje vind melder Herb.

Dato:15.12 - Posisjon: 15.36N 36.04W - Siden igår:122 nm - Igjen til Martinique:1450 nm
Vi fikk dusjet i en voldsom regnskur. Veldig gøy, med dusjsåpe og det hele! Har fått kontakt med Aurora på VHF igjen, utrolig!

Dato:16.05 - Posisjon: 15.05N 37.40W - Siden igår:91 nm - Igjen til Martinique:1359 nm
Nok en stille dag og sjøen er rolig så vi kan seile med fullt storseil og gjør mellom 4 og 5 knop innkuldert en halvknops medstrøm. Imorges kunne vi skimte Aurora foran oss.

Dato:17.12 - Posisjon: 15.03N 39.10W - Siden igår:88 nm - Igjen til Martinique:1271 nm
Veldig lite vind og veldig lite diesel. Vind på 5-10 knop men har økt litt upå dagen og dreid mer nord, så nå seiler vi med 2 forseil og fullt storseil og klarer og holde en fart oppunder 5 knop.
Mistet kontakten igjen med Aurora som har masse diesel. Fikk en fisk i går kveld som ble fortært med råstekte poteter til frokost, det var godt. Nå er det sjokoladekake, Øystein ønsker mer vind i bursdagsgave.

Dato:18.12 - Posisjon: 14.59N 41.11W - Siden igår:117 nm - Igjen til Martinique:1154 nm
Vinden er endelig kommet til oss, 10-15 knop fra nordøst. Fikk en lang tynn fisk på over en halv meter med blå stripe og skarpe tenner. Vi tok ikke sjansen på å spise den så vi kastet den uti igjen. Etter så lang tid med rolig sjø og vind er vi faktisk litt smådårlig idag. Ludvig (vindroret) har tatt over styringen og Solan (autopiloten) ar fått en velfortjen pause.

Dato:19.12 - Posisjon: 15.08N 43.17W - Siden igår:122 nm - Igjen til Martinique:1032 nm
Endelig passatvind, inatt slapp vi å røre seilene til en forandring. Skydekket som har ligget over oss de siste dagene er også på vei bort.

Dato:20.12 - Posisjon: 15.10N 45.34W - Siden igår:133 nm - Igjen til Martinique:899 nm
Det er til de grader vi har fått passatvind. Inatt blåste det jevnt over 20 knop og vi målte 34 knop i kastene, og det sterkeste kom selvgølgelig når vi herjet med å få ned fokken. Mange squalls (kraftige regnbyger med sterk vind) og rotete sjø med svære bølger. Vi har ikke fått sovet inatt og er slitne og lei og lengter etter å ligge på svai i karibien. Passat my ass er Sonja's eneste kommentar til dagens logg. Det positive er at det ble ny rekord på antall mil på ett døgn.

Dato:21.12 - Posisjon: 15.17N 47.56W - Siden igår:137 nm - Igjen til Martinique:762 nm
Der var squalls inatt også inkludert en periode med helt vindstille, men det var bare midlertidig og nå er vinden tilbake.

Dato:22.12 - Posisjon: 15.13N 50.28W - Siden igår:147 nm - Igjen til Martinique:615 nm
God vind så vi holder høy fart men det er mye bølger og ikke til å være her. Ingen squalls inatt heldigvis. Ser frem til å komme frem.

Dato:23.12 - Posisjon: 15.02N 53.00W - Siden igår:147 nm - Igjen til Martinique:458 nm
Inatt har vi hatt sterk vind mellom 20 og 30 knop og høye krappe bølger så det har vært ubehagelig ombord. Det fortsatte hele formiddagen men har roet seg litt etterhvert.

Dato:24.12 - Posisjon: 14.53N 55.22W - Siden igår:138 nm - Igjen til Martinique:320 nm
For en julaften!! Vi hadde dårlig røkt skinke med pose kålrabistappe til middag klokken 24.00 UTC.

Fryktelig sjø og ganske kraftig vind hele natten og dagen så det er ubehagelig julaften ombord og vi lengter veldig etter å komme frem.

Dato:25.12 - Posisjon: 14.36N 57.53W - Siden igår:147 nm - Igjen til Martinique:173 nm
Ett utrolig opprørt og forvirret hav, bølgene kommer fra flere kanter og vi er drittlei. Men nå er det bare en ubehagelig natt igjen så er vi fremme!

Dato:26.12 - Posisjon: 14.25N 60.28W - Siden igår:150 nm - Igjen til Martinique:0 nm
Endelig fremme! Det synes Carl og Camilla også som har ventet på oss på Martinique siden 22. desember.

Allt i allt gikk det greit men det ble vel langt og ukomfortabelt, vi hadde nok også sett for oss litt mer stabile vindforhold enn hva vi fikk, men nå når vi er kommet over har vi hørt om båter som har mistet kjølen og andre som har mistet masten så vi skal vel ikke klage...

Utforskning av Karibien sammen med C&C
Planen var å feire jul sammen med Carl og Camilla i karibien men siden vi ikke rakk over til jul ble ikke det noe av.
Vi vasket båten så godt vi kunne på vei inn til Martinique og dagen etter vi ankomm fikk vi bunkret på nytt og reiste sørover sammen med C&C. Første stopp ble rett utenfor Le Marin hvor vi lå på svai til dagen etter da gikk turen til Margiot på St Lucia. Vi tenkte på å legge oss helt inne i denne bukten men ente opp litt lengre ute hvor det var bedre plass.
Etter dette gikk turen til Pitons litt lengre sør på øyen hvor vi lå i en bukt mellom to høye fjell. Dagen etter tok Julian oss til nabobygden for å sjekke inn, som vi egentlig allerede burde ha gjort,

og deretter tok kompisen hans oss til en en drive inn vulkan som oste svovel.

Vi fikk også med oss en dusj i liten foss som var på øyen, utrolig varmt vann.

Øyen etter ble Saint Vincent, som ikke skal være noe særlig preget av turisme ifølge bøkene. Første dagen her ble vi liggende på ett ikke så bra sted hvor det var litt for mye bølger men det var bare pga. av att vi ville ankre opp før det ble mørkt. Dagen etter kjørte vi til Young Island litt lengre sør på øyen. Vi tok taxi inn til Kingstown derifra for å sjekke inn, ta ut mer penger, gå på supermarked og kjøpe flybilleter til C&C så de kunne ta fly herifra tilbake til Martinique istedet for at vi skulle kjøre med båten hele veien. Taxien ble påkjørt av en bil bakfra på veien men siden det var så liten tid til toll og immigrasjonen stengte hadde han ikke tid til å stoppe av slikt.
Vi fikk ordnet allt vi skulle og så frem til en nyttårsfeiring med steelband og buffet på resturanten inne på kaien. Selve feiringen på den resturanten vi var på var ikke alle verden, det var stort sett lokale mennesker der og vi hadde forventet at det skulle bli veldig livlige men de oppførte seg nesten omtrent som jeg ser for meg en kristen menighet feirer nyttårsaften, kanskje det var det de var, ikke godt å si...
Jeg og Carl fikk tok en tur på en liten øy rett utenfor oss hvor det var ett gammel fort ifra 1700 tallet.

Det så ikke ut som noen hadde vært der oppe siden 1700 tallet heller for vi måtte virkelig kjempe oss fram i jungelen mellom firfisler og annet kryp for å komme fram til disse kanonene.

Målet for turen sammen med C&C var Tobago keys.

Her ble vi liggende noen dager før vi kjørte tilbake til St. Vincent så C&C kunne fly tilbake.

Nå har vi sendt dem tilbake og har fått vasket båten både inni og utenpå. Vi har seillt ned til Bequia hvor vi skal proviantere litt og gjøre noe mindre vedlikehold av båten før vi seiler på nytt ned i Grenadinene men denne gangen snur vi ikke ved Tobago Keys.
Vi har også bestemmt oss for at det kun blir med dette ene året i denne omgang.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Var det så gøy å seile over Atlanteren at dere har lyst til å gjøre det igjen snart?

Sikkert mer stille på stillehavet!

Ellers spennenende bilder. Bikini i kaktusskog er ganske fargerikt sammenliknet med det grå januarslapset i Oslo. Husk på hvor vakker Oslo er i regnvær og kos dere!